Periodontoloji (Diş Eti Hastalıkları)

Dişeti hastalıkları (periodontal hastalıklar), dişi çevreleyen ve destekleyen dokuları etkileyen bir enfeksiyon hastalığıdır. Diş çevresi destek dokular; dişeti, diş kökü, çene kemiği ve dişin kökünü çene kemiğine bağlayan liflerdir.

Hiç çürüğü olmayan dişler bile bu hastalık nedeniyle kaybedilebilir. Periodontal hastalıklar bir veya birçok dişi etkileyebilen; toplumdaki en yaygın kronik hastalıklardır. Genellikle ağrısız seyrettiği için belirtileri hasta tarafından zor farkedilir ve çoğu vakada hekime geç müracaat edilir. Enfeksiyonun sadece dişetini etkilediği durumlar “gingivitis” olarak isimlendirilir. Gingivitisin belirtileri; kırmızı, şiş, parlak, yumuşak kıvamlı ve kolay kanayan dişetidir.

Kanama dişeti hastalıklarının en önemli belirtisidir. Gingivitis tedavi edilmediği durumlarda enfeksiyon daha derin dokulara yayılır. Destek dokuların kaybıyla sonuçlanan bu tablo “periodontitis” olarak isimlendirilir.

Belirtileri; koyu kırmızı, morumsu dişeti rengi, dişeti çekilmesi/büyümesi, dişlerde aralanma, uzama, dönme, sallanma, fonksiyon bozukluğu, dişler arasına ve cepler içine yiyecek artıklarının dolması, abse oluşumu, ağız kokusu, estetik bozukluk olarak sıralanabilir.

Dişeti Hastalıklarının Başlıca Nedenleri

Dişeti hastalığının oluşmasındaki asıl etken, bakteri plağı denen dişe sıkıca tutunan, yapışkan bir tabakadır. Plak oluşumunun nedeni ise, ağız bakımının yetersiz olmasıdır. Plağın bir miligramında 200 ile 500 milyon arasında bakteri bulunur. Dişeti hastalıklarının oluşmasını tetikleyen diğer etkenler:

Genetik Faktörler

Yapılan araştırmalara göre %30 oranında genetik bir yatkınlık vardır. Ayrıca ağız bakımının kötü olması ile dişeti hastalığının gelişme olasılığı 6 kat daha artar.

Hormonal Değişiklikler

Hamilelik, puberte, menapoz, mensturasyon gibi hormonal değişikliklerin yoğun olduğu dönemlerde, . diş etleri daha hassas olur. Diş eti hastalığına yatkınlık artar. Bu dönemlerde ağız hijyeninize ayrıca özen göstermeniz gerekmektedir.

Sigara

Hepimizin bildiği gibi sigara kanser, akciğer, kalp hastalıkları gibi bir çok önemli rahatsızlıklara sebep olur. Tüm bunların dışında ağız içi mukozası ve dişetleri için de çok zararlıdır. Dişetlerininde kan dolaşımının ve iyileşme mekanizmasının bozulmasına ve dişeti hastalıklarının gelişmesine neden olur.

İlaç Kullanımı

Doğum kontrol hapları, anti-depresanlar, kalp ilaçları ağız sağlığınızı etkiler. Bu ilaçların kullanımı, genelde dişetlerinde şişliklere neden olur.

Stres

Hipertansiyon, kanser gibi pek çok rahatsızlığın nedenlerinden biri olmasının yanında dişeti hastalıklarının da risk faktörlerindendir. Araştırmalar göstermiştir ki periodontal hastalıklarda dahil olmak üzere stres vücudun enfeksiyonla mücadelesini zorlaştırmaktadır.

Diş Sıkmak veya Gıcırdatmak

Diş ve dişeti arasındaki kuvvetin azalmasına neden olarak periodontal doku yıkımına sebep olurlar. Sonuçta kemik erimesi ve de diş etlerinde çekilme görülür. Böyle bir durumda gece plağı takılarak bu sıkmanın durdurulması gerekir.

Kötü Beslenme

Vücudun, immun (bağışıklık) sisteminin zayıflamasına ve buna bağlı olarak, diş eti enfeksiyonu da dahil olmak üzere enfeksiyonlarla mücadelesinin zorlaşmasına neden olur.

Diabet & Şeker Hastalığı

Diabet hastaları periodontal (diş eti) enfeksiyon açısından yüksek risk grubuna girerler. Mutlaka rutin diş eti kontrollerini bir diş eti uzmanına (periodontolog) yaptırarak ağız hijyenlerine ayrıca özen göstermelidirler.

Kötü Yapılmış Kuron Köprü Dolgular

Restorasyonların taşkın yapılması, bu bölgelerin temizlenmesini zorlaştırarak plak birikimini ve de dişetinde iltihap oluşumunu tetiklerken, oluşturdukları baskı ve travma sonucunda çekilmelere de neden olacaktır.